У прямому ефірі студії телеканалу «Репортер» голова обласної ради Анатолій Урбанський та начальник відділу з питань природокористування апарату обласної ради Олександр Харлашин розповіли про стан водойм Одеського регіону, зокрема про Тилігульський лиман.
Ведучий: Настільки мені відомо, відбулася чергова нарада, основним питанням котрої було питання Тилігульського лиману. Крім того, нещодавно успішно відбувся тендер, завдяки якому роботи з реконструкції з’єднувального каналу Чорне море – Тилігульський лиман продовжуються. Анатолію Ігоровичу, розкажіть докладніше.
Анатолій УРБАНСЬКИЙ: Ми з оптимізмом дивимося у майбутнє й робимо все для того, аби мешканці Одещини побачили повноцінно завершені роботи, пов’язані зі спасіння Тилігульського лиману в рамках реконструкції даного каналу. Але, якщо ви пам’ятаєте, у цьому році був сильний шторм, який суттєво пошкодив гідротехнічні споруди каналу з морської сторони. Вини виконавця у цьому немає, адже остаточне будівництво гідротехнічної споруди морської частини на той час не було завершено. Сама природа вказала на слабкі місця конструкції й проектувальники внесли значні корективи в проект реконструкції даного каналу, що трохи подовжить процес будівництва. Але завдяки цьому ми отримаємо більш потужні гідротехнічні споруди, котрі зможуть вистояти перед будь-якими випробуваннями Чорного моря.
Ведучий: Я спілкувався із мешканцями прилеглих до Тилігульського лиману сіл Одеської та Миколаївської областей. Вони повідомили, що життя повертається, екосистема території відновлюється. Чи дійсно це так, Олександре Олександровичу?
Олександр ХАРЛАШИН: Так, ви маєте рацію, є позитивні результати. 27 грудня 2017 року був перший запуск води з’єднувальним каналом, почала заходити риба з моря в лиман. Це підтверджено науковими працівниками регіонального ландшафтного парку «Тилігульський». Нині ситуація така, що можлива промислова добича в Тилігульському лимані, у зв’язку з чим рибодобувні підприємства Одеської області звернулися до керівництва парку за відповідним дозволом. Якщо це питання буде погоджено, то мешканці нашої області, зокрема роботодавці зможуть працювати та відраховувати податки на розвиток нашого регіону.
Ведучий: Анатолію Ігоровичу, чи підтримують проект по спасінню Тилігульського лиману депутати?
Анатолій УРБАНСЬКИЙ: Хочу зазначити, що цей проект не був би можливим без підтримки моїх колег-депутатів обласної ради, зокрема, Олега Джумберовича Кутателадзе, котрий актив лобіював (в хорошому значенні цього слова) інтереси будівництва даного каналу. Крім того, так як даний проект відбувається в рамках співфінансування, то його реалізація не була би можливою без підтримки наших колег-депутатів із Верховної Ради, зокрема, Павла Якимовича Унгуряна. За що їм велика дяка.
У нинішньому році ми очікуємо близько 24 млн грн з державного бюджету та 2,5 млн грн було виділено з обласного бюджету на продовження робіт на даному об’єкті. З кожним роком фінансування проекту зменшується, так як зменшується обсяг робіт. Внести зміни у терміни виконання можуть лише погодні умови.
Ведучий: У минулому році я спілкувався безпосередньо з будівельниками та проектувальниками. Вони говорили, що будівництво подібного об’єкту – унікальне для України, адже такого ніде в інших куточках держави не зустрінеш. Чи дійсно це так?
Олександр ХАРЛАШИН: Так, це дійсно складний проект, як і будь-яка гідротехнічна споруда, що знаходиться у морі. Це такий синтез портової споруди і берегоукріплювального об’єкту. Тому що місцевість у районі села Сичавка відома достатньо сильними морськими течіями та схильністю до вітрів (це – простір у відкрите море). Крім того, діючі неподалік крупні морські порти потребують розчистки підводних каналів днища. Море – це така екосистема, яка забирає все «своє» – берег, величезні маси піску (дюни) переміщуються. Для того, аби протидіяти цьому серйозно, потрібна ґрунтовна, складна гідротехнічна споруда, яка здатна вистояти перед потужними штормами Чорного моря з урахуванням сезонних течій, урахуванням пониження рівня води та утриманням наносних порід.
Анатолій УРБАНСЬКИЙ: Зовні це буде виглядати так само, як виглядають пірси на одеських пляжах. Тобто, під водою знаходитиметься хвилеріз, котрий даватиме можливість без перешкод проходити рибі з моря, але при цьому буде зупиняти намивання піску в канал. Це надасть можливість припинити замулювання каналу у подальшому.
Ведучий: Безумовно, проект реконструкції, а по факту – будівництва з’єднувального каналу Чорне море – Тилігульський лиман дуже масштабний та серйозний. Але водоймищ в Одеській області немало. Більшість із них не в самому найкращому становищі. Яка їх доля у найближчій перспективі?
Анатолій УРБАНСЬКИЙ: Депутати обласної ради підтримали проект з розчистки усіх малих річок, розташованих на території Одеської області. У нас уже є позитивні приклади в Саратському та Арцизському районах, продовжується робота в інших районах області.